عوامل موثر بر انتخاب سنگ شكن

نکاتی که در زمان خرید دستگاه سنگ شکن باید به آن توجه کنید

مقدمه

انتخاب تجهيزات مناسب سنگ شكنی به عوامل بالا دستی (الگوی آتش باری و روش معدن كاری) و پايين دستی (فروشويی، توده ای يا آسيا، نوع مدار آسياكنی) كارخانه سنگ شكنی بستگی دارد. در دو دهه گذشته با وارد شدن آسخ و آسنيخ ها، سنگ شكن های مخروطی تقريباً از رده خارج شد ولی مسأله تجمع ذرات با ابعاد بحرانی باعث شده كه در مدارهای آسنيخ از اين سنگ شكن برای خرد كردن اين ذرات استفاده شود.

از آن جايی كه در سنگ شكنی سهم بيشتری از انرژی مصرفی نسبت به آسياب كنی صرف خردايش می شود، تلاش  هايی در جهت كاهش اندازه محصول سنگ شكنی انجام گرفته كه سنگ شكنی مخروطی با افشانه آب (water flash cone crusher)  ناميده می شود و وجود آب باعث شده كه امكان خالی كردن محفظه سنگ شكنی و در نتيجه عدم تجمع ذرات ريز فراهم شود. در این محتوا قصد داریم درباره عوامل موثر بر انتخاب سنگ شكن و نکاتی که در زمان خرید آن باید توجه کنید، توضیح دهیم.

عوامل موثر بر انتخاب سنگ شكن

عوامل موثر بر انتخاب سنگ شكن شامل اندازه و نوع سنگ شكن است:

عوامل موثر بر انتخاب سنگ شكن

  1. ظرفیت کارخانه یا برنامه تحویل سنگ معدن

از اطلاعات مربوط به ظرفيت كارخانه يا برنامه تحويل سنگ معدن می توان نوع، اندازه و تعداد مراحل واحدهای سنگ شكنی را مشخص كرد. به عنوان مثال، دستگاه سنگ شكن فكی اوليه برای عمليات معدن كاری زيرزمينی متداول به دلايل زير مناسب خواهد بود:

  • پايين بودن تناژ
  • اندازه خوراک ورودی كوچکتر است زيرا ذرات ريز زيادی در آتش باری و برداشت مواد توليد می شود.
  • نياز به فضای كم جهت نصب

در عمليات روباز با ظرفيت بالا معمولاً يک يا دو سنگ شكن ژيراتوری مورد استفاده قرار می گيرد.
معمولاً عمليات براساس ظرفيت اسمی طراحی می شود و مشكل عدم عملياتی بودن 100 درصد تجهيزات با طراحی و نصب مخازن بين واحدها برطرف می شود.

  1. اندازه خوراک

بزرگترين اندازه ذرات ورودی به سنگ شكن تأثير زيادی بر سنگ شكن انتخاب شده دارد. در مواردی كه سهم قطعات بزرگ سنگ در خوراک زياد نباشد، می توان در يک مرحله آن ها را جدا كرد و از يک سنگ شكن كوچکتر با ظرفيت نه چندان زياد استفاده كرد.
در كارخانه های سنگ شكنی چند مرحله ای، اندازه محصول مرحله قبل در نوع سنگ شكن انتخابی و آستر آن مؤثر خواهد بود.

كارخانه های سنگ شكنی

  1. اندازه محصول

اندازه محصول مورد نياز از مدار سنگ شكنی تعداد مراحل و نوع سنگ شكن را مشخص می كند.
جهت كاهش اندازه محصول توليدی از مدار سنگ شكنی برای مدارهای تر، سنگ شكن مخروطی با افشانه آب و برای مدارهای خشک، دستگاه سنگ شكن ضربه ای عمودی به كار گرفته شده است.
برای مدارهای آسنيخ كه با خوراک نسبتاً درشت (150mm) می تواند خوراک دهی شود، يک مرحله سنگ شكنی اوليه كافی است. برای مدار آسياب كنی تناژ پايين ميله ای – گلوله ای كه خوراک ورودی بايد 15 mm باشد، دو مرحله سنگ شكنی (سنگ شكن فكی و سنگ شكن مخروطی در مدار بسته با دستگاه سرند ویبره ایی) مناسب خواهد بود.

  1. مشخصات سنگ معدن

مشخصات مهم سنگ معدن از جمله عوامل موثر بر انتخاب سنگ شكن می باشند که عبارتند از: سختی، چقرمگی، سايندگی، مقدار رطوبت و كانی سازی.

مشخصات سنگ معدن

گونه های مختلف سنگ معدن كه در طول استخراج معدن بيرون خواهند آمد نيز بايد توسط زمين شناسان مشخص شود تا سهم هر گونه معين گردد. نحوه شكست سنگ از نظر راحتی جدا شدن كانی های مختلف از هم ديگر به خصوص كانی های با ارزش از گانگ اهميت خاص دارد. مقدار سيليس با نرخ سايش آستر سنگ شكن و كانال های انتقال رابطه مستقيم دارد. رطوبت و مقدار رس بالا به دليل ايجاد مشكل گرفتگی مواد در تجهيزات مختلف، باعث افزايش زمان توقف (كاهش زمان عملياتی بودن) می شود. با توجه به نوع سنگ معدن و مشخصات ظاهری آن ها، برای خردایش سنگ نیاز به استفاده از دستگاه های سنگ شکن مخصوصی دارید.

  1. شرایط آب و هوایی

در صورتی كه منطقه گرم و خشک باشد، می توان كارخانه را در هوای آزاد نصب كرد. در منطقه با هوای سرد كارخانه تا حد ممكن بايد كوچک باشد و بخش های مختلف آن به هم متصل باشند. معمولاً در شرايط سخت آب و هوايی، آسنيخ به دليل تک مرحله ای بودن به كار گرفته می شود.

  1. فرآیند پایین دست

فرآيندهای پايين دست از اهميت قابل توجهی برخوردارند، در صورتی كه فروشست تودهای استفاده می شود، دانه بندی خروجی سنگ شكن برای افزايش كارايی، خيلی متفاوت از زمانی است كه قرار است از مدار آسياكنی استفاده شود.

شاخص های انتخاب سنگ شکن اولیه

برای مشخص کردن نوع سنگ شکن فکی، سؤالات زير در انتخاب این سنگ شكن اولیه بايد جواب داده شود:

  • آيا با ظرفيت خواسته شده، اندازه محصول مطلوب توليد خواهد شد؟
  • آيا آن سنگ شكن توانايی قبول بزرگترين اندازه خوراک را خواهد داشت؟
  • آيا ظرفيت آن طوری است كه از عهده حداكثر بار برآيد؟
  • آيا مشكل گرفتگی يا خفه شدن وجود خواهد داشت؟
  • آيا سنگ شكن انتخابی، مناسب نوع كارخانه سنگ شكن در كل خواهد بود؟
  • آيا سنگ شكن امكان رد كردن سنگ هايی كه قابل شكست نيستند، بدون زيان رساندن به سنگ شكنی را دارد؟
  • چه مقدار توان برحسب اسب بخار بر هر تن بر ساعت توليد محصول نهايی نياز است؟
  • مقاومت در مقابل سايش آن چه مقدار است؟
  • آيا سنگ شكن با حداقل نگهداری به طور اقتصادی كار می كند؟
  • آيا سنگ شكن عمر كاری مناسب را فراهم می كند؟
  • آيا سنگ شكن دارای قطعات يدكی با هزينه مناسب می باشد؟
  • نسبت هزينه اوليه دستگاه به هزينه نگهداری آن چه قدر است؟

تعیین خصوصیات ذرات تحت سنگ شکنی

با توجه به مواد، سنگ شكن ها به سه دسته تقسيم می شوند:
1- سنگ شکن ژيراتوری و سنگ شکن فكی با بازوی مضاعف برای مواد سخت ساينده، غيرچسبنده با مقاومت تا600MPa.
مثال:
گرانيت، مس پورفيری، سنگ آهک سخت، سنگ معدن طلا و تاكونيت.

دستگاه سنگ شکن فکی

2- سنگ شكن فكی تک بازو و سنگ شكن با سرعت پايين برای مواد با سختی متوسط، غيرساينده و مواد چسبنده كه دارای
مقاومت تا 200MPa می باشند.
مثال:
بوكسيت، كيمبرليت، سنگ معدن طلا با سيليس كم.
3- سنگ شكن غلطكی، دستگاه سنگ شکن کوبیت و سنگ شکن های ضربه ایی و دستگاه سنگ شكن چكشی برای مواد نرم، غيرساينده تا حداكثر مقاومت فشاری 115MPa
مثال:
سنگ فسفات، کربنات کلسیم و گچ

تأثیر مقدار رس بر انتخاب سنگ شكن اولیه

رس و يا مواد چسبنده رسی برای هر نوع سنگ شكن اوليه مشكل آفرين است. در صورت وجود اين نوع مواد، تجمع آن ها در محفظه سنگ شكن باعث گرفتگی می شود.
بر خلاف سنگ شكن های چكشی و کوبیت ها كه برای اين نوع مواد مناسب نيستند، سنگ شكن های فكی مفيدند.

دستگاه سنگ شکن ضربه ای

سنگ شكن های سرعت پايين مانند سنگ شکن فکی تنها سنگ شكن اوليه ای است كه می تواند از عهده رس به خوبی برآيد و سنگ شكن خوراک دهنده نيز تا حدی گزينه مناسب براي اين شرايط می باشد. برای اطلاع از تفاوت های میان سنگ شکن چکشی و ضربه ای و نحوه انتخاب هر یک از آن ها می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

انتخاب سنگ شكن برای کارخانه های سنگ شكنی سیار

سنگ شكن های فكی بيشترين استفاده را داشته اند ولی با توجه به نياز به ظرفيت بالای 3500  تن بر ساعت، سنگ شكن های ژيراتوری نيز به كار گرفته می شوند.
سنگ شكن های ژيراتوری با توجه به مكانيزم كاری آن و وجود نيروهای خارج از تعادل می تواند تا حدی مشكل آفرين باشد.

کاربردهای مدار سنگ شكن ها

معمولاً مدار سنگ شكنی شامل سه مرحله است و در موارد خاص جهت توليد ذرات ريز، مرحله چهارم نيز اضافه می شود.

  • سنگ شكن اولیه

وظيفه سنگ شكن اوليه تبديل ابعاد سنگ تحويلی از معدن به اندازه قابل قبول برای مرحله دوم سنگ شكنی، مدار آسنيخ و يا توده فروشست است.
معمولاً سنگ شكن اوليه در مدار باز با به كارگيري سنگ شكن های ژيراتوری، سنگ شکن فكی، سنگ شکن ضربه ایی یا کوبیت و سنگ شكن چرخشی  (Rotary breaker) با نسبت كاهش  8 به  1 انجام می شود.

  • سنگ شكن ثانویه

اندازه خوراک سنگ شكن ثانويه بسته به نرخ خوراک و دهانه سنگ شكن اوليه بين  75و  200 ميلیمتر می باشد.

در يک معدن زيرزمينی با توليد، 1000 تن در روز از يک سنگ شكن فکی با دهانه  75mmاستفاده می شود كه خوراک سنگ شكن مخروطی شده و محصول  16mmتوليد می كند، محصول توليد شده نيز وارد آسيای گلوله ای می شود.
در يک معدن با توليد 10000  تن در روز از يک سنگ شكن ژيراتوری استفاده می شود كه محصول 125mm آن وارد يک سنگ شكن مخروطی استاندارد شده و خروجی اين سنگ شكن با ابعاد  37mm به مدار سنگ شكنی ثالثيه فرستاده می شود.
معمولاً قبل از سنگ شكنی ثانويه سرند ویبره ایی نصب می شود تا مواد با اندازه محصول را از خوراک جدا كند. با اين كار می توان يا از سنگ شكن كوچکتر استفاده كرد و يا دهانه سنگ شكن را برای توليد محصول ريزتر، كوچکتر نمود.
به طور سنتی برای مرحله دوم، سنگ شكن مخروطی استاندارد مورد استفاده قرار می گيرد ولی اخيراً سنگ شكن های ضربه ای افقی یعنی کوبیت ها و سنگ شكن غلطكی پر فشار به خصوص در صنعت الماس به كار گرفته می شود.

سنگ شكن غلطكی

  • سنگ شكن ثالثیه

خوراک سنگ شكن ثالثيه معمولاً در حدود  37mmو محصول آن  12mmمی باشد. در اين مرحله معمولاً از سنگ شكن مخروطی سركوتاه استفاده می شود. از آن جايی كه محفظه سنگ شكنی اين نوع سنگ شكن كوچکتر از سنگ شكن مخروطی استاندارد است، در نتيجه دامنه دانه بندی محصول يكنواخت تر است.
اين نوع سنگ شكن معمولاً در مدار بسته با سرند ویبره ایی كار می كند. خوراک سرند را محصول سنگ شكنی ثانويه و ثالثيه تشكيل می دهند كه مواد روی سرند وارد سنگ شكن ثالثيه می شود.

خرید بهترین مدل دستگاه سنگ شکن از گروه صنعتی آوات ماشین

همان طور که در این محتوا درباره عوامل موثر بر انتخاب سنگ شکن توضیح دادیم، در زمان انتخاب و خرید این نوع دستگاه ها باید به مشخصات سنگ معدن توجه کنید. انواع دستگاه های سنگ شکن فکی، کوبیت، خردکن موزاییک و سرامیک، فیدر، نوار نقاله و غیره که توسط این مجموعه به فروش می رسند، به دلیل کیفیت بسیار بالایی که دارند، در صورت استفاده طولانی مدت از آن ها، دستگاه آسیب نخواهند دید. خدمات پس از فروش 5 ساله توسط گروه صنعتی آوات ماشین برای مشتریان ارائه می شود، از این جهت شما عزیزان می توانید با اطمینان خاطر بیشتری محصول مد نظر خود را از این مجموعه خریداری کنید. در صورتی که هر گونه سوال در زمینه خرید دستگاه های سنگ شکن این مجموعه دارید، می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *