نحوه عملکرد دستگاه سنگ شکن

آشنایی با دستگاه سنگ شکن صنعتی معدن

مقدمه

افرادی که در داخل معدن کار می کنند برای آن که بتوانند توده‌ های سنگی با ابعاد بزرگ را که از داخل معدن به بیرون می ‌کشند به ابعاد کوچک ‌تری تقسیم کنند، به دستگاه‌ های سنگ شکن نیاز دارند. در کل می توان گفت این دستگاه‌ ها به شکافنده‌ های سنگ کمک می‌ کنند تا با تبدیل کردن آن ها به قطعات کوچک تر برای مراحل بعدی مثل تبدیل شدن به شن و ماسه و غیره در داخل دستگاه‌ های آسیاب، آماده شوند.

هدف از نوشتن این مقاله، بررسی نحوه عملکرد دستگاه سنگ شکن معدن و آشنایی با فعالیت هر کدام از آن ها می باشد. چنان چه به این مبحث علاقمند هستید، به شما پیشنهاد می‌ کنم برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مقاله من را همراهی کنید. گروه صنعتی آوات ماشین با سابقه‌ ای نزدیک به دو دهه در زمینه طراحی، ساخت و تعمیر انواع دستگاه خرد سازی سنگ مانند دستگاه سنگ شکن کوبیت، فکی و غیره و همچنین تجهیزات مناسب برای حمل مواد آماده ارائه ی خدمت به شما مشتریان عزیز در سراسر کشور می‌ باشند.

دستگاه سنگ شکن معدن چگونه کار می‌ کند؟

همانطور که در مقدمه اشاره کردم برای اینکه بتوان در صنعت معدن سنگ هایی را که استخراج می‌ کنند به موادی با سایز مناسب و قابل استفاده در صنایع دیگر تبدیل کنند، از دستگاه‌ هایی به نام سنگ شکن استفاده می کنند. این دستگاه ها برای آن که طول عمر بیشتری داشته باشند و علاوه بر آن برای مقاوم‌ تر شدنشان در مقابل نوع فعالیتی که انجام می ‌دهند، از فولاد ساخته می شوند. سنگ شکن‌ ها دارای ابعاد و ظرفیت متفاوتی می‌ باشند و در انواع مختلفی به بازار ارائه می ‌گردند. بنابراین در زمان خریداری این نوع دستگاه‌ ها بایستی به میزان توان سنگ شکن دقت نمایید و بر اساس نوع فعالیتتان و میزان ساعتی که نیاز به کار با این دستگاه دارید، توجه کنید، تا بر طبق آن دستگاه مناسب با شغل خود را انتخاب نمایید.

آشنایی با دستگاه سنگ شکن صنعتی معدن

نحوه عملکرد دستگاه سنگ شکن

این دستگاه‌ ها هم به صورت متحرک با وجود چند چرخ در قسمت پایین خود و هم به شکل ثابت طراحی و ساخته شده‌ اند. سنگ شکن‌ ها با توجه به این که تا چه حد می ‌توانند سنگ‌ ها را به ابعاد مشخصی خرد کنند، دسته‌ بندی می ‌شوند و بر اساس این خصوصیات آن ها استفاده می شوند. اما به طور کلی نحوه عملکرد دستگاه سنگ شکن به این صورت است که در قسمت بالایی آن ها محفظه‌ ای برای ورود قطعات سنگی بزرگ وجود دارد و بلوک‌ های سنگی بزرگ برداشته می ‌شوند و به داخل این محفظه وارد می شوند. بعد از آن قطعات سنگی به سمت پایین به وسیله نیروی مکانیکی برای آسیاب شدن کشیده می‌ شوند و تا زمانی که به ابعاد مورد نظر برسند فرآیند خردسازی آن ها ادامه می‌ یابد. بعد از آن که سنگ به قطعه ی مورد نظر تبدیل شد از دستگاه به بیرون انداخته می شود.

آشنایی با انواع دستگاه سنگ شکن و نوع فعالیت هر کدام

دستگاه های سنگ شکن معدن با توجه به نوع عملکردشان به دستگاه سنگ شکن چکشی، فکی، غلطکی، مخروطی و ضربه‌ ای تقسیم می‌ شوند. در ادامه به صورت مختصر راجع به نوع فعالیت هر کدام مطالبی را به شما عزیزان ارائه خواهم داد.

  • غلطکی:

نحوه کار دستگاه‌ های سنگ شکن غلطکی به این صورت است که در آن ها چند استوانه با وزن سنگین که در روبروی هم دیگر قرار گرفته ‌اند و همچنین در خلاف جهت هم دیگر می ‌چرخند، استفاده شده است. با قرار گرفتن قطعات سنگی بین این دو استوانه خرد شده و به ابعاد کوچک ‌تری تبدیل می گردند. سطح استوانه‌ هایی که در این مدل دستگاه‌ ها به کار می ‌روند هم می ‌توانند صاف باشند و هم آجدار.

دستگاه سنگ شکن غلطکی

  • چرخشی:

در این نوع سنگ شکن‌ ها دو محفظه ی مخروطی شکل وجود دارد که یکی از آن ها در مرکز دستگاه قرار گرفته است و به صورت چرخشی عمل می‌ کند و دیگری در بیرون از بدنه دستگاه و ثابت می‌ باشد. قطعات سنگی در مخروط مرکزی دستگاه خرد شده و سپس به مخروط بدنه منتقل می‌ گردند.

  •  فکی:

در دستگاه سنگ شکن فکی قطعات سنگی در بین دو فک که یکی از آن ها متحرک و دیگری ثابت است، قرار می ‌گیرند. زمانی که فک متحرک شروع به حرکت می کند این قطعات به خاطر فشاری که به آن ها وارد می شوند هرچه از دهانه به سمت گلوگاه می‌ روند به قطعات کوچک ‌تری تبدیل خواهند شد.

دستگاه سنگ شکن فکی

  • مخروطی:

همانطور که از اسم این دستگاه مشخص است در آن یک مخروط برای فرآیند خردسازی سنگ‌ ها به کار رفته شده که به وسیله حرکات چرخشی این عمل صورت می‌ گیرد. ظاهر دستگاه نیز به شکل یک مخروط بزرگ ساخته شده که سرعت چرخش مواد در آن بسیار بالا است.

  •  چکشی:

عمل خردسازی قطعات سنگی در این دستگاه ها توسط چکش‌ هایی صورت می‌ گیرد که در آن تعبیر شده و به صورت دورانی و چرخشی کار می ‌کنند.

  • ضربه ای:

در داخل این مدل دستگاه‌ ها چند ردیف پره ی چکشی که روی یک روتور قرار گرفته‌ اند به کار رفته شده که با حرکت دورانی و چرخشی به قطعات سنگی ضربه وارد می‌ کنند و با پرتاب کردن سنگ‌ ها به دیواره ی فولادی دستگاه باعث خرد شدن آن ها می گردند.

دستگاه سنگ شکن ضربه ای

نتیجه گیری

من در این مقاله سعی کردم که شما عزیزان را با نحوه عملکرد دستگاه سنگ شکن معدن و نوع فعالیت آن بر اساس مدل‌ های مختلفی که در بازار دارند، آشنا کنم. همانطور که با خواندن این محتوا متوجه شدید این مدل دستگاه‌ ها دارای ظرفیت‌ های مختلف با شکل ظاهری و عملکرد های متفاوتی می ‌باشند. چنان چه قصد خریداری دستگاه‌ های خرد سازی سنگ را دارید، باید بر اساس ویژگی ‌هایی که هر کدام از آن ها دارند و میزان ساعاتی که شما  می‌ خواهید برای شغلتان استفاده کنید، آن ها را انتخاب نمایید. به عنوان مثال: اگر شما در یک کارخانه سنگ کار می ‌کنید، نیاز است که از دستگاه‌ هایی با توان و ظرفیت موتور بالا استفاده کنید، تا به دستگاه شما فشار نیاید و به خوبی سالیان سال برای شما کار کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *