مقایسه ی سنگ شکن ضربه ایی و سنگ شکن چکشی

بررسی و مقایسه ی سنگ شکن ضربه ایی و سنگ شکن چکشی (آسیاب چکشی)

مقدمه

در این مقاله قصد داریم به مقایسه و بررسی تفاوت های دستگاه سنگ شکن چکشی و دستگاه سنگ شکن ضربه ای و کاربرد هرکدام از آن ها در صنایع معدنی بپردازیم. در ابتدا به توضیح مختصر از هر کدام از این سنگ شکن ها و در ادامه به مقایسه مهم ترین تفاوت های این دو سنگ شکن خواهیم پرداخت، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

مشخصات سنگ شکن ضربه ای

سنگ شکن ضربه ایی یا دستگاه سنگ شکن کوبیت، معمولا جز سنگ شکن های ثانویه و بعد از دستگاه سنگ شکن فکی قرار می گیرد. مکانیزم خردایش سنگ در کوبیت به صورت ضربه ایی می باشد که به همین دلیل به سنگ شکن ضربه ایی معروف می باشند و در مدل های کوبیت 120، کوبیت 180، کوبیت پارکر و کوبیت HS در ایران تولید و استفاده می شوند.

مشخصات سنگ شکن چکشی

سنگ شکن های چکشی که به آسیاب چکشی و همچنین به کانکاسور معروف هستند، جز سنگ شکن های با شافت افقی می باشند و همانند کوبیت ها، معمولا به عنوان سنگ شکن ثانویه و بعد از سنگ شکن فکی مورد استفاده قرار می گیرند. از مهم ترین کانکاسورهای مورد استفاده در ایران می توان به کانکاسور 24 چکشه، کانکاسور 20 چکشه و همچنین کانکاسور 16 چکشه اشاره کرد که هرکدام بسته به ضرفیت و تناژ تولیدی شان مورد استفاده قرار می گیرند.

بررسی و مقایسه ی سنگ شکن ضربه ایی و سنگ شکن چکشی

تفاوت های سنگ شکن ضربه ایی و سنگ شکن چکشی

در ادامه به مقایسه ی سنگ شکن ضربه ایی و سنگ شکن چکشی وبررسی مهم ترین تفاوت های آن خواهیم پرداخت:

ظرفیت تولیدی

ظرفیت تولیدی کوبیت ها به مراتب از ظرفیت تولیدی آسیاب های چکشی بیشتر است. بیشترین تناژ تولیدی آسیاب های چکشی 30 تن در ساعت می باشد که این عدد در کوبیت HS10 به 150 الی 180 تن در ساعت می رسد.

نوع بار ورودی

کوبیت ها قابلیت خردایش سنگ های سخت و نیمه سخت نظیر سنگ های رودخانه ایی را دارند، در صورتی که سنگ شکن های چکشی یا کانکاسورها برای خردایش سنگ های نرم و نیمه سخت نظیر سنگ کربنات کلسیم و آهک مورد استفاده قرار می گیرند. همین مسئله منجر به تفاوت در کاربرد هرکدام از این سنگ شکن ها می شود.

دستگاه سنگ شکن ضربه ای

ابعاد بار خروجی

در کوبیت ها فاصله بین چکش های روتور و سندان، تعیین کننده سایز بار خروجی خواهد بود که معمولا بار خروجی کوبیت ها 0-6 میلیمتر می باشد. البته در کوبیت های سری HS این فاصله قابل تنظیم می باشد. در آسیاب های چکشی بار خروجی توسط توری زیر دستگاه و یا فاصله ی تیغه های قرار گرفته در زیر دستگاه تعیین می گردد. هرچه قطر سوراخ های توری دستگاه و یا فاصله تیغه های فولادی زیر دستگاه بیشتر باشد، سایز بار خروجی بیشتر خواهد بود.

کاربرد

با توجه به تناژ تولیدی و همچنین قدرت خردایش هرکدام از سنگ شکن ها، کاربرد این سنگ شکن ها در کارخانه های معدنی متفاوت می باشد. آسیاب های چکشی با توجه به این که قدرت خردایش سنگ های نرم و نیمه سخت با تناژ تولیدی نسبتا پایین را دارد، در سنگ کوبی هایی استفاده می شوند که خردایش سنگ های آهکی و سنگ های کربنات کلسیم انجام می دهند که در نهایت منجر به تولید پودر سنگ و آهک خواهند شد. کوبیت ها با توجه به تناژ تولیدی و قدرت بالا در خصوص خردایش سنگ های سخت و نیمه سخت در کارخانه های تولید شن و ماسه، کارخانه های آسفالت و بتن و همچنین خطوط خردایش سنگ های فلزی نظیر مس، سرب، طلا و آهن استفاده می شود.

تفاوت های سنگ شکن ضربه ایی و سنگ شکن چکشی

روتور

وظیفه روتور در سنگ شکن های با شافت افقی این می باشد که بار ورودی را به سمت سندان های دستگاه پرتاب کند تا عمل خردایش انجام شود. این فرآیند توسط چکش های نصب شده بر روی روتور ها انجام می شود که حتما باید از جنس فولاد ضد سایش ساخته شده باشند. روتور کوبیت های سری HS شامل یک شافت که 5 عدد پره با ضخامت 8 سانتی متر روی آن سوار شده می باشند، 4 یا 6 عدد چکش در طول این پره ها نصب می شود. ولی روتور آسیاب های چکشی به این صورت می باشد که تعدادی دیسک بر روی شافت روتور نصب می شود و ما بین هر دیسک چکش های به صورت مکعب مستطیل قرار می گیرند. تعداد این چکش ها بسته به نوع سنگ شکن چکشی بین 16 الی 24 متغیر می باشد.

کلام آخر

با مقایسه ی سنگ شکن ضربه ایی و سنگ شکن چکشی، می توان به این نتیجه رسید که کوبیت ها قدرت خردایش به مراتب بیشتری از سنگ شکن های چکشی دارند و به این دلیل کاربرد بسیار وسیع تری در صنایع معدنی دارند. همچنین وزن کوبیت ها به مراتب از آسیاب های چکشی بیشتر است و نیازمند الکتروموتور با توان بالاتر می باشد. در صورتی که قصد خریداری هر یک از دستگاه های سنگ شکن را دارید، می توانید به گروه صنعتی آوات ماشین مراجعه کرده و دستگاه مد نظر خود را سفارش دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *