انواع نوار نقاله در پروژه ساختمانی

انواع نوار نقاله (بلت کانوایر) قابل استفاده برای پروژه های ساختمانی

مقدمه

صنعت ساخت و ساز دارای شبکه پیچیده ای از فرآیندها است که می تواند به افراد کمک کنند تا با استفاده از بهترین ماشین آلات و دستگاه های صنعت، فرآیند ساخت و ساز را تسریع بخشند. در میان انواع دستگاه هایی که در پروژه های ساختمانی استفاده می شود، نوار نقاله (تسمه نقاله-بلت کانوایر) به عنوان یک ابزار برای حمل و جابجایی مصالح مختلفی ساختمانی بسیار پرکاربرد می باشد. نقش اصلی انواع نوار نقاله در پروژه ساختمانی در زمینه انتقال مواد از یک منطقه به منطقه دیگر است.

با کمک دستگاه نوار نقاله شما می توانید فرآیند تخلیه مواد را به راحتی انجام داده و ضایعات را تا حد بسیار زیادی کاهش دهید. با توجه به نوع مصالح و موادی که قصد حمل و جابجایی آن را دارید، بهتر است بهترین نوع نوار نقاله را برای پروژه های ساختمانی خود انتخاب کنید. برخی از مصالح ساختمانی با توجه به وزن سنگینی که دارند، ممکن است نیاز به تسمه نقاله هایی داشته باشند که جنس رولیک آن ها در برابر سایش و ضربه از مقاومت بالایی برخوردار باشد. در این مقاله ما قصد داریم درباره انواع نوار نقاله در پروژه ساختمانی و مشخصات هر یک از آن ها توضیح دهیم، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

از نوار نقاله چرا در پروژه های ساختمانی استفاده می شود؟

انواع نوار نقاله ها از قطعات مکانیکی از جمله تسمه، چرخ، غلطک یا زنجیر تشکیل شده اند که برای جابجایی مواد و کالاها در مقادیر زیاد و در مدت زمان کوتاه قابل استفاده می باشند.

این سیستم خطای انسانی را به حداقل می رساند، خطرات را در محل کار کاهش می دهد و هزینه های نیروی کار را کاهش می دهد. برای پروژه های ساختمانی اغلب اوقات نیاز است تا از تسمه نقاله های فلزی و لاستیکی برای جابجایی مواد استفاده شود. نوع جنس رولیک به کار رفته در نوار نقاله برای حرکت راحت تر مواد، بسیار مهم می باشد.

از نوار نقاله چرا در پروژه های ساختمانی استفاده می شود

از جمله مهمترین مزایای استفاده از انواع نوار نقاله در پروژه ساختمانی شامل موارد:

-انتقال مواد به صورت مستقیم و مداوم: نوار نقاله به دلیل حرکت مداوم و پیوسته خود، مواد را از یک نقطه به نقطه دیگر به صورت مستقیم انتقال می ‌دهد. این ویژگی باعث صرفه‌ جویی در زمان و نیروی انسانی می‌ شود.

-حمل بارهای سنگین و حجیم: نوارهای نقاله می ‌توانند بارهای سنگین و حجیم را به سهولت انتقال دهند، که در پروژه‌ های ساختمانی معمولا با دستگاه ‌های حمل و نقل دیگر مانند بارگیری با ماشین‌ آلات، این امر ممکن نیست.

-کنترل دقیق مقدار مواد: نوارهای نقاله با امکانات مختلفی برای کنترل سرعت و جهت حرکت، این امکان را فراهم می ‌کنند که مقدار دقیق مواد را به نقطه مورد نظر انتقال دهند.

-کاهش خطرات ایمنی: استفاده از نوارهای نقاله به دلیل کاهش تعامل انسانی با مواد و حمل و نقل خودکار، می‌ تواند به بهبود ایمنی در محیط کار کمک کند.

در پروژه های ساختمانی و سایر صنایع دیگر بسته به نوع موادی که قصد حمل و جابجایی آن را دارید، ممکن است در کنار استفاده از نوار نقاله نیاز داشته باشید تا از سایر دستگاه های دیگر از جمله دستگاه سنگ شکن فکی (خردایش سنگ و کانی های بزرگ)، دستگاه سیمان پر کن، دستگاه آسیاب پودری (خرد و پودر کردن سنگ) و غیره استفاده کنید.

معرفی انواع نوار نقاله (تسمه نقاله)

  • تسمه‌ های نقاله EP یا منجید دار

لایه منجید این تسمه‌ ها از پلی استر (EP) ساخته شده است. این جنس از مواد که مقاومت خوبی در برابر کشش و سایش دارند، می تواند باعث افزایش طول عمر تسمه نقاله شوند.

  • تسمه نقاله تلسکوپی

طراحی به کار رفته در این نوع نوار نقاله به گونه ای می باشد که به کاربران اجازه افزایش و یا کاهش طول را در هنگام استفاده از آن ها را می دهد. از این محصول می توان برای پروژه های ساختمانی، صنایع سیمان، بنادر، معادن و غیره استفاده کنید.

تسمه نقاله تلسکوپی

  • تسمه نقاله تاشو

نوار نقاله تاشو قطعه ای از تجهیزات است که برای حمل و نقل مواد استفاده می شود. ویژگی مهم آن این است که می توان آن را در هنگام حمل و نقل تا و باز کرد. تسمه نقاله تاشو یک تجهیزات رایج برای انتقال مواد به صورت افقی یا شیبدار می باشند.

نوار نقاله تاشو خطی: عمدتا از قاب، مکانیزم انتقال، غلتک، تسمه نقاله و غیره تشکیل شده است.

نوار نقاله تاشو شیبدار: برای انتقال شیبدار بین ارتفاعات مختلف استفاده می شود. زاویه تنظیم و طول تسمه نقاله را می توان با توجه به نیازهای واقعی تنظیم کرد.

بارگیری و تخلیه نوار نقاله تاشو: که به آن لودر نیز می گویند، عمدتا برای بارگیری و تخلیه بار مانند تخلیه کشتی یا وسایل نقلیه حمل و نقل استفاده می شود.

تسمه نقاله تاشو متحرک: دارای ویژگی های حرکت انعطاف پذیر است و برای مکان های ساختمانی، معادن و سایر مواردی که نیاز به تغییر مکرر در موقعیت انتقال دارند، مناسب است.

  • تسمه نقاله زنجیری

این نوع نوار نقاله با توجه به طراحی که در آن ها به کار رفته است نسبت به سایر تسمه نقاله های دیگر از مقاومت بسیار بالایی برخوردار می باشند. شما عزیزان می توانید مواد سنگین را به صورت مدام با کمک تسمه نقاله زنجیر حمل کنید.

تسمه نقاله زنجیری

  • تسمه نقاله تخت

یکی از رایج ترین انواع تسمه نقاله، نوار نقاله تخت می باشد. مواد در طول نوار نقاله تخت با استفاده از قرقره های موتوردار (مثلا پلی استر، نایلون) حرکت می کند. نوار نقاله های تخت در محیط های صنعتی و همچنین در محیط های شستشو و خطوط مونتاژ کند، استفاده می شوند.

  • تسمه نقاله مدولار

بر خلاف تسمه نقاله های تخت، سیستم های تسمه نقاله مدولار تنها به یک حلقه از مواد نیاز دارند که از قطعات منفرد متعدد پلاستیک سخت تشکیل شده است، به یکدیگر متصل شده اند. این قطعات در برابر سایش مواد ساینده، مقاومت بیشتری دارند و تمیز کردن آن ها ساده تر است.

تسمه نقاله مدولار

  • تسمه نقاله منحنی

قاب منحنی تسمه نقاله، آن را در مناطق محدود، مانند گوشه ها یا زمانی که فضا در بالاترین حد است، قابل استفاده کرده است.

  • تسمه‌ های نقاله باکت دار

تسمه‌ های نقاله باکت دار باید مقاومت مناسبی در برابر عوامل محیطی مانند رطوبت، گرما یا سرما و شرایط جوی ناپایدار داشته باشند.

  • تسمه‌ های نقاله لوله ای

تسمه‌ های نقاله لوله‌ای معمولا انعطاف‌پذیر هستند و به آن ها امکان انتقال مواد در اطراف زوایا و مناطق مختلف را می‌ دهد.

  • تسمه نقاله پره دار

همان طور که از اسم این نوع تسمه نقاله مشخص است، ظاهر رولیک آن به صورت پره ای می باشد. از نوار نقاله تسمه ای می توان برای حمل مواد فله از جمله شن، ذغال سنگ و غیره استفاده کرد.

آیا به چندین نوار نقاله برای پروژه های ساختمانی نیاز است؟

انواع نوار نقاله در پروژه های ساختمانی با توجه به نوع طراحی که در آن ها به کار رفته است، می توانند فرآیند حمل و جابجایی موارد را راحت کنند. در برخی موارد ممکن است نیاز باشد تا برای دسترسی راحت تر به مکان مد نظر خود در پروژه های ساختمانی، زاویه نوار نقاله را تنظیم کنید، در چنین شرایط اگر امکان تغییر زاویه نوار نقاله وجود نداشته باشید، نیاز به استفاده از چندین دستگاه نوار نقاله در پروژه های ساختمانی خود دارید.

به عنوان مثال، اگر نیاز دارید که به زاویه خاصی برای انتقال مواد ایجاد کنید، نوار نقاله‌ های انتقال را می‌ توان در سیستم‌ هایی که شامل نوار نقاله‌ های زمینی نیز می‌ شوند، ادغام کرد. به همین ترتیب، برخی از سیستم‌ ها به چندین واحد از یک نوع نوار نقاله نیاز دارند تا نیازهای شما را به بهترین نحو برآورده کنند.

کلام آخر

همان طور که در این مقاله به آن اشاره کردیم انواع نوار نقاله در پروژه ساختمانی قابل استفاده می باشند. این نوع دستگاه ها می توانند به شما کمک کنند تا مصالح مختلف ساختمانی را بدون این که نیاز به نیری انسانی باشد، تا محل مد نظر حمل و جابجایی کنید. بسیار مهم است کیفیت تسمه نقاله ها بسیار بالا باشد تا در زمان حمل مواد سنگین، سطح آن ها آسیب ندیده و نیاز به تعمیر و یا تعویض نداشته باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *