مشخصات پودر سنگ جوشقان

آشنایی با نحوه تولید پودر سنگ جوشقان با کیفیت ممتاز

مقدمه

منطقه جوشقان در فاصله 12 کیلومتری از شهرستان میمه استان اصفهان قرار دارد. این منطقه معدنی از لایه های آهکی سفید رنگ ایجاد شده است که گویا از تمرکز مرجانی به همراه سیمان کلسیت به وجود آمده است. سنگ جوشقان از معروف ترین و قدیمی ترین نوع سنگ مرمریت کشور می باشد که مانند سایر سنگ های معدنی دارای انواع مختلفی از جمله سنگ جوشقان شیهادی، سنگ جوشقان کالباسی و سنگ جوشقان دانه سیاه هستند. از مهم ترین محصولات این سنگ خاص می توان به پودر سنگ جوشقان، سنگ های نمره بندی شده جوشقان و سنگ تزئینی مرمریت جوشقان اشاره کرد. تولید پودر سنگ جوشقان و سنگ نمره بندی شده جوشقان در کارخانه های سنگ کوبی توسط دستگاه های خردایش سنگ از جمله دستگاه سنگ شکن فکی و دستگاه سنگ شکن چکشی انجام می شود که در ادامه به توضیح مختصر خط تولید پودر سنگ و سنگ نمره بندی جوشقان و همچنین مشخصات پودر سنگ جوشقان به همراه کاربرد های این سنگ معروف خواهیم پرداخت.

تولید کارخانه سنگ کوبی

پودر سنگ جوشقان-خط تولید کارخانه سنگ کوبی

قبل از آن که به بررسی خط تولید پودر سنگ بپردازیم، بهتر است ابتدا با این سنگ معدنی و کاربردهای آن در صنایع گوناگون آشنا شویم. پودر کلسیم کربنات که در صنایع مختلف به پودر سنگ و یا خاک سنگ معروف است، در صنایع مختلفی از جمله صنایع ساختمان سازی، صنایع فولادی، صنایع پزشکی و بهداشتی و تولید دارو و صنایع کاغذ سازی و رنگ سازی استفاده می شوند. هرچه سایز این پودر ریزتر باشد، از کیفیت بالاتری برخوردار است و کاربردهای ویژه ایی پیدا خواهد کرد. امروزه برای تولید پودر سوپر فاین کلسیم کربنات، دستگاه های سنگ شکن جدیدتر و بروزتری، جایگزین سنگ شکن ها و آسیاب های قدیمی شده است.

معمولا شرکت های تولید کننده پودر سنگ، محصولات نمره بندی شده ایی نظیر سنگ نمره 1 تا نمره 5 جوشقان، سنگ بادامی جوشقان، سنگ سایز شکری جوشقان و سنگ خشخاشی جوشقان را نیز تولید می کنند. تمامی این محصولات از خروجی دستگاه سنگ شکن چکشی گرفته می شوند که توسط سرند ویبره ایی با چشمه های مختلف، فرآیند جداسازی انجام می شود و خط خردایش جداگانه ایی نیاز نیست.

آشنایی با نحوه تولید پودر سنگ جوشقان

بسته بندی پودر سنگ جوشقان نیز در گونی های 25 کیلویی توسط دستگاه کیسه پرکن انجام می شود و در صورت فروش به صورت فله ایی و یا فروش در جامبوبگ ها، از دستگاه اسکرو کانوایر جهت اینکار استفاده می شود.

انواع کلسیم کربنات:

  1. کلسیم کربنات معدنی (GCC): این ماده معدنی با نام Ground Calcium Carbonate از پوسته زمین استخراج می شود که با توجه به ساختمان مولوکولی و ویژگی های فیزیکی دارای انواع مختلفی همچون سنگ گچ، سنگ آهک، سنگ مرمر، تراورتن و دولومیت می باشد. GCC را می توان توسط دستگاه های سنگ شکن و سپس با کمک دستگاه آسیاب پودری و یا آسیاب بالمیل به پودر سنگ میکرونیزه تبدیل کرد. البته علاوه بر پودر سنگ، سنگ های نمره بندی کلسیم کربنات نیز کاربرد های وسیعی در ساختمان سازی، موزائیک سازی و محوطه سازی دارد که جهت تولید این محصولات، فرآیند آسیاب شدن در خط تولید حذف شده و این سنگ معدنی، پس از خردایش در سنگ شکن چکشی، توسط دستگاه سرند ویبره ایی نمره بندی شده و هر نمره توسط نوار نقاله به قسمتی از کارخانه انتقال یافته و دپو می شود.
  2. کلسیم کربنات رسوبی PCC: این نوع از کربنات کلسیم، محصول فرآیند های شیمیایی است و از پوسته زمین استخراج نمی شود، بلکه در کارخانه جات ها با معکوس کردن فرآیند تجزیه سنگ کلسیم کربنات، این محصول تولید می شود. البته تولید PCC بسیار هزینه بر بوده و نسبت به نوع معدنی کمیاب است.

دو مورد از مهم ترین کاربردهای کلسیم کربنات:

  • ساختمان سازی: در تمام ادوار تاریخی، مهم ترین کاربرد سنگ های معدنی در ساخت و ساز بوده است. امروزه برای تولید سیمان، ساخت سنگ های زینتی و آنتیک، ترکیب پودر سنگ با سیمان سفید جهت درزگیری کاشی و سرامیک، به عنوان ماده افزودنی جهت تولید چسب کاشی، تهیه بلوک سبک و روفتایل و همچنین در کارهای هنری مثل مجسمه سازی با عنوان پودر سنگ متا کاربرد دارد. علاوه بر پودر سنگ، سنگ نمره کلسیم کربنات نیز در ساختمان سازی، فضا سازی، موزائیک سازی و محوطه سازی کاربرد فراوانی دارد.
  • کلسیم کربنات دامی: کلسیم یکی از عناصر لازم و ضروری برای رشد حیوانات و موجودات زنده میباشد. این عنصر ضروری را از کانی و سنگ کلسیم کربنات تهیه می کنند. کلسیم کربنات یک آنتی اکسیدان و مکمل رژیمی است که استفاده آن برای گاو های شیری سبب افزایش نرخ شیردهی و رشد دام ها می شود، چرا که گاو های شیری در زمان دوشیدن، مقادیر زیادی کلسیم از دست می دهند که باید کمبود این کلسیم، از طریق غذای دام تامین شود. همچنین کمبود کلسیم در بدن گوسفندان، از مهم ترین مشکلاتی است که سبب بروز بیماری و در نهایت مرگ گوسفندان میشود. این ماده با ارزش، سبب رشد پشم در دام ها نیز می شود.

علاوه بر نکات ذکر شده در بالا، طیور نیز برای حفظ سلامتی خود به کلسیم کربنات نیاز دارند، چرا که درصد عمده پوسته تخم پرندگان از کلسیم کربنات تشکیل شده است. به همین سبب، کلسیم کربنات مورد نیاز برای طیور به صورت پودر شده یا به صورت خشخاشی در اختیار پرندگان قرار می گیرد.

کاربردهای کلسیم کربنات

مشخصات پودر سنگ جوشقان

  • رنگ سفید خالص و چشم نواز در مقایسه با سایر پودر سنگ های موجود در بازار ایران
  • استحکام بالای ملات حاوی پودر سنگ جوشقان پس از خشک شدن
  • میزان کلسیم کربنات و آهک مناسب در سنگ جوشقان
  • ترکیب پذیری عالی با سیمان و ملات و سایر مصالح ساختمانی
  • قیمت ارزان و مناسب
  • وزن حجمی 2.7 گرم بر سانتی متر مکعب به همراه 3 درصد جذب آب
  • ماندگاری رنگی و ظاهری بسیار عالی
  • قدرت چسبندگی بالا

خط خردایش سنگ جوشقان

همانطور که در بالا درباره مشخصات پودر سنگ جوشقان بیان شد، پودر سنگ جوشقان و همچنین سایز های نمره بندی سنگ جوشقان از مهم ترین محصولات کارخانه های سنگ کوبی می باشد.

مشابه تمام خطوط خردایش سنگ، در ابتدای خط تولید پودر سنگ نیز از دستگاه سنگ شکن فکی استفاده می شود، به این صورت که سنگ های کلسیم کربنات، پس از استخراج از معدن و انتقال به کارخانه سنگ کوبی، توسط لودر به داخل فیدر سنگ شکن، دستگاه سنگ شکن فکی ریخته می شود. وظیفه فیدر، تغذیه دستگاه سنگ شکن فکی با یک سرعت مناسب میباشد که در نتیجه مشکلاتی اعم از کم باری و یا تغذیه بیش از حد، حذف شده و عمر دستگاه سنگ شکن فکی بالاتر رفته و همچنین استهلاک دستگاه کاهش می یابد.

در صورتی که از فیدر گریزلی به جای فیدر ویبره ایی استفاده شود، کانی های ریز تر در زیر فیدر جمع آوری می شود و وارد دستگاه سنگ شکن فکی نم یشود که در نتیجه راندمان دستگاه بالاتر می رود. خروجی بار سنگ شکن فکی معمولا در حد یک مشت می باشد که توسط نوار نقاله به دستگاه سنگ شکن ضربه ایی و یا کوبیت وارد می شود. در این سنگ شکن، سنگ ها توسط روتور دستگاه به بدنه دستگاه برخورد کرده و عمل خردایش انجام می شود. در زیر این سنگ شکن، توری و یا تیغه فولادی جهت نمره بندی وجود ندارد و بار خروجی توسط سرند ویبره ایی، جداسازی شده و کانی های درشت تر توسط نوار نقاله، وارد سنگ شکن چکشی می شود. این سنگ شکن ثالثیه، توسط تیغه های فولادی موجود در کف دستگاه، بار نمره بندی شده تحویل می دهد که بعد از آن توسط سرند دوم، عمل جداسازی نخودی و بادامی انجام می شود. سپس این مواد توسط نوار نقاله برای ورود به داخل آسیاب پودری یا همان آسیاب خورشیدی به حرکت در می آیند. آسیاب های پودری بار 0-1 میلیمتر تحویل می دهد که این پودر سنگ، همان پودر سنگ معمولی موجود در بازار است. در صورت نیاز به تولید پودر سنگ سوپرفاین باید از آسیاب ریموند استفاده کرد. در نهایت برای بسته بندی پودر سنگ، یک دستگاه اسکرو در خروجی آسیاب خورشیدی نصب می شود که علاوه بر انتقال پودر سنگ ها به مخزن دستگاه کیسه پرکن، سبب کاهش گرد و غبار در نزدیکی آسیاب خورشیدی میشود.

دستگاه کیسه پرکن پودری، معمولا دارای یک مخزن با حجم بالا می باشد که پودر سنگ توسط اسکرو و یا توسط لودر داخل آن ریخته می شود و قابلیت بسته بندی از گونی های 20 کیلویی تا 100 کیلویی را داراست. در صورت فروش پودر سنگ به صورت فله ایی و یا فروش در جامبوبگ ها، بار توسط لودر داخل یک قیف حجم بالا که در خروجی آن یک دستگاه اسکرو نصب شده است، دپو می شود و عمل بسته بندی  جامبوبگ و یا  انتقال پودر سنگ به داخل بونکر توسط این اسکرو  با سرعت و دقت بالا انجام خواهد شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *